Kindgesprekken
In gesprekken staat de beleving van het kind centraal. Het kind krijgt alle ruimte om aan te geven wat hem bezig houdt. De technieken die ingezet worden zijn afgestemd op het kind, zijn mogelijkheden en zijn behoeftes, alles wat nodig is om het kind een gevoel van veiligheid te bieden waardoor hij zijn emoties voorzichtig kan gaan onderzoeken en bespreekbaar maken.
Ook kan er tijdens de gesprekken psycho-educatie gegeven worden over een scheiding en de gevolgen hiervan. Hierdoor geef je als specialist woorden aan de gevoelens van het kind, wat het vaak zelf niet onder woorden kan brengen, ontschuldig je het kind en mag het kind horen dat het ‘normaal’ is wat het ervaart. Tevens geven de gesprekken duidelijkheid over het proces van het kind waarna een vertaalslag gemaakt kan worden naar ouders. Met het kind wordt besproken wát en hoe dit gecommuniceerd wordt naar ouders waarbij ook aangegeven wordt dat indien informatie zo belangrijk is (als er tekenen van onveiligheid zijn) het gedeeld moet worden (meldcode) met ouders. Ouders kunnen hun aanpak daarna nog beter afstemmen op de behoefte, de mogelijkheden en de wensen van hun kind.